Followers

Friday, March 30, 2012

-CINTA ini adalah TAKDIRku-



Detik aku di’iktiraf’kan sebagai TUNANGAN orang pada 10 September 2011 bersamaan 12 Syawal 1432H yang jatuh pada hari sabtu di tempat kediamanku, Kg. Bayangan Keningau adalah merupakan momenta yang tak mungkin aku lupakan. Hari itu bukan hanya setakat aku dan dia diikat tetapi juga menghubungkan sillaturahim antara dua keluarga. Saat cincin bersalut emas dan perak disarungkan ke jari manisku, waktu itu aku mula sedar, aku sudah melangkah ke fasa pertama dunia perkahwinan.

Pertunangan atau dalam bahasa ARAB iaitu KHITBAH adalah merupakan mukaddimah kepada perkahwinan. Ianya diharuskan di dalam islam bagi memberi peluang kepada si lelaki atau perempuan untuk mengenali pasangan masing2 dengan lebih dekat lagi.Tempoh pertunangan ini juga merupakan masa bagi seseorang itu untuk membenihkan roh persefahaman ikatan kasih sayang dengan pasangan masing2 ke arah melahirkan sebuah mahligai keluarga yang bahagia dan di masa inilah kita mula mengenal hati budi dan nilai diri pasangan masing-masing.

Aku hanya memanggil saudara-saudara dan kawan-kawan terdekat untuk datang meraihkan majlis itu. Majlis yang sederhana.NIAT kami cuma satu…sebelum bertunang, aku dan dia tidak mahu menghebahkan perihal pertunangan kami. Melainkan apabila di tanya, InsyaAllah kami akan jawab dengan jujur (kadang-kadang kami berputar belit..hahaha)

Sebenarnya,pertunangan juga tidaklah perlu dihebahkan sangat. Cukuplah ala kadar. Lucu juga aku apabila ditanya oleh kawan-kawan yang tak tahu pasal pertunangan aku itu kehairanan melihat aku bergambar dengan seorang lelaki (dalam FB, bukan gambar semasa bertunang) sedangkan sebelum ni mereka susah untuk melihat aku begitu. Nabi SAW sendiri ada mengingatkan kepada kita:

“Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan”

(Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Irwa’ al-Ghalil)

Perlu diingatkan juga, pertunangan adalah suatu komitmen yang belum pasti. Ia mungkin berakhir dengan perkahwinan, boleh juga tamat pada kesudahan yang tidak diharapkan. Namun ulama’ menjelaskan bahawa di antara hikmah Islam menggesa pertunangan itu tidak dihebah-hebahkan ialah kerana untuk menjaga nikmat ini daripada dirosakkan oleh hasad manusia yang bertindak tidak baik. Ia dijelaskan demikian di dalam beberapa kitab yang membincangkan tentang KHITBAH ini. (Tapi aku tak ingat nama kitab tu)

Aku sendiri tidak menyangka bahawa, aku ditakdirkan bertunang dengan dia, yang aku kira sangat beruntung kerana dapat mengenalinya seadanya. Dialah bakal IMAMku, Dialah PEMIMPINku, Dialah Bapa kepada anakku (kahwin nantilah), Dialah Sahabat,Teman dan kekasihku…dan aku CINTA Dia…AllahuAkbar…Allah berkuasa segalanya2..Alhamdulillah syukur~ Terima kasih atas anugerah CINTA ini lagi, moga kali ini adalah kekal selamanya.

Aku harap, hubungan fasa pertama perkahwinan ini akan berkekalan hingga ke syurga (InsyaAllah) kerana aku inginkan sebuah perkahwinan yang diberkati Allah S.W.T, kerana itu juga suami merupakan salah satu kunci untuk kita (muslimah) memasuki syurga.

“Apabila seorang wanita (isteri) itu telah melakukan sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, menjaga maruahnya dan mentaati perintah suaminya, maka ia dijemput di akhirat supaya masuk Syurga mengikut pintunya mana yang ia suka.”
(HR Ahmad, Ibnu Hibban dan Thabrani)

P/s: Ya Allah..Moga Aku Berubah ke Arah ini

Kita juga mengimpikan anak soleh dan solehah penyejuk mata.Maka dari permulaannya lagilah perlu kita jaga.

Mungkin ada yang akan bercakap, "Mudahlah awk berkata-kata, awak masih belum diuji, tunggulah nanti."

Mungkin aku belum diuji, mungkin aku pula akan kalah nanti, tetapi aku sedang persiapkan diri. Untuk menjadi seorang Isteri Solehah pada suamiku.InsyaAllah.

Doakan moga JODOH dan REZEKI kami perpanjangan. Dan mohon ampun pada mereka yang rasa terkilan atas ikatan ini. Semoga Allah merahmati kalian. AMIN.

p/s: Cinta Ini adalah Takdirku. Thanks ALLAH. Harapan Kami,Moga dapat berbulan madu di Tanah Suci Mekah. Ya Khatibi, Ana Uhibbuka illal abada wa lillahitaala.(huhuhu…dah lama tak bercakap bahasa ARAB) J

Monday, March 26, 2012

Pen-Curi-KKKK!!!!!


Malam tadi aku dikejutkan oleh kak siti tentang berita "tak baik"....(kalu aku sebut berita buruk, mcm dahsyat pulak bunyinya kan?) ...citt rupanya baju ampaian yang dijemur kat luar rumah dah kena curikk...!!!!! mulanya, aku cuma cakap "laa ye ke?bila kena curik?sape yg curik?..."tengah kak siti bercerita tu, baru lah aku teringat aku pon ade jemur baju jgk....aku pon gie check baju aku kat ampaian tu....mengira2 dan cuba mengingat sesuatu...DAN

"kak sitiiiii...baju kite pon kena curikkkkkk jugaaaakkkk!!!!!! ...haaaaa..kono den..padan muko...

kira2 4 helai baju kerja aku hilang kena amik orang...masa tu, rasa terkilan jugak sebab baju2 tu smua baju kesayangan aku..dan aku rasa baju tu adalah antara baju mahal yang pernah aku beli. but, bila aku fikir balik, mungkin dah nasib aku eh bukan, dah nasib baju aku tu diambil orang...entah ke mana pencuriik tu bawa..sama ada dorang tu curi sebab nak pakai atau nak jual kat kedai2 bandel..perghhhh.memang aku rasa nak menyumpah je pencurik bodoh mcm tu....eeeee..geramnya aku...bongap tol pencuri tu..rasa nak tutoh (hentak) jer..

kak siti cakap, masa dia balik rumah malam tu, dia perasan pintu pagar depan rumah dah terbuka luas. entah mcm mn, dia perasan baju2 kat jemuran dia seperti ada yang kurang...sebab dah letih dia tak lah pi check baju tu..terus buka kunci rumah. meanwhile dia terdengar mcm ada bunyi geseran kasut kat lantai luar rumah belakang kereta toyota hitam housemate aku. tapi dia tak nampak sebb suasana agak gelap tika tu..terus cepat2 kak siti buka pintu dan masuk rumah. TAKUT... besok pagi tu, dia gie check baju tu sekali, dah memang hilang separuh baju yang dia jemur...(termasuk baju aku)


kak siti ckp lagi, lampu2 kat luar rumah tu nak pasang baru...mentol lampu tu dah lama terbakar sbb tu la selalu gelap kat luar rumah tu...and then nak SWITCH ON balik security alarm rumah tu....huhuhu..sebelum ni tak pernah kisah pon benda2 mcm ni sebab tak pernah lagi ada kes kecurian kat rumah tu..so, malam tadi adalah kali pertama hal ni terjadi...

dengan rasa ragu2, aku mula berfikir yang bukan2...aku takut nanti pencurik tu dah mula berani masuk rumah..dah lah aku sorang je kat tingkat bawh...so that, aku amik keputusan aku nak tumpang tidur dalam bilik kak siti...hahahah...pesal aku tetiba jadik penakut ni?

bukan ape, lately ni,dah byk kes rumah kena rompak...kalu aku baca paper je, mesti ade kes mcm ni...naik seram jgk aku...dah lah taman perumahan yang aku tinggal aku sekarang ni tak de pak guard atau sukarelawan, so kami sendiri yang kena ambil inisiatif mcm mana nak jaga safety tumah tu... aiyooo....

so, sekrang ni, bertambah beban aku sebab aku kena beli baju kerja yang baru pulak...adoyai..tapi takpelah...at least, aku dah boleh berjaga2 dengan kes mcm ni....biarpun cuma baju, tapi baju tu dibeli dengan duit, duit pulak dapat hasil dari titik peluh kite berkerja. Mak Ayah aku pon bukannya KAYA nak belikan aku baju, kite yang kena usaha sendiri untuk mendapatkan kemahuan dan kehendak kita sendiri....lagipun aku dah bekerja, so aku tak nak bebankan mak ayah aku nak minta duit..tu yang agak geram dan terkilan bila tau baju hilang...huhuhu..

dahlah..aku malas dah nak fikir pasal ni...cuma yang buat aku rasa leceh, buat masa ni aku takut nak jemur baju kat luar rumah..nak tak nak aku terpksa jemur baju kat belakag rumah...kalu cuaca panas jerk aku tak kisah...boleh kering cepat, tapi kalu hujan?????? kalu jemur baju kat ampaian depan rumah tu senang skit, sebab terlindung dari hujan...kalu nak jemur baju time hujan turun boleh je...no hal, tapi dah jadi mcm ni..memang leceh la...

siang tadi aku jemur baju...kat tempat ampaian yang sama...sebab menurut rasa hati aku, pencuri ni wat keje time mlm jerk..siang2 ni dorang tak berapa nak berani kot..so, aku dengan pasrah,tetp nk jemur kat sana...huhuhu~

emmm dah lah ngepek kat sini..bosan lak...sebab dah tak de idea nak bercakap...ok aku chow..

p/s: aku harap pencurik tu tak jual baju aku kat bandel2 pasar mlm KK....hahahahahha~

Wednesday, March 21, 2012

Twit-Twit


Follow me and i follow u back...

twitter? hahahahha...bila fikir balik, aku macam dah ketinggalan zaman dah...ye la, orang lain dah up to date dgn twit2 dorang...aku baru nak aktif...

sebenarnya aku dah lama ada akaun twitter ni tapi aku tak tau nak guna camna...tak best macam fisbuk...aku tak tau mcm mana nak guna function yang ada dlm tu...lama2 ak dah faham..kiranya mcm kita dok kacau orang la...kita twit orang tu atau reply status die....atau kita duk tag nama orang tu je...hahahaha

cuma yang tak bestnya, ramai lak member2 aku yang tak der twitter..so, mau tak mau aku dok twit artis kite jer..following aku penuh nama artis je la...boring tol...sekali tu gatai tangan nak twit si liyana jasmay..tapi tak kena reply pon...hahahahahatak best langsung la..

cuma yang leceh kekadang tu, kite leh terlepas pandang orang yang duk twit nama kite...kena lah check satu2 kat "HOME'...hahahahah..mungkin aku yang tak expert lagi kot...so, jadi bodoh sekejap..ahaks...

geng..nanti follow le twitter aku...tak kisah sapa2 pun...janji leh wat kawan kan? sila klik sini MISSJUE ....

orait..aku nak sambung main twit2 balik...si burung biru dah twit2 kat aku dah...bye..cekedaut...!

Sometimes

Sometimes I feel alive
sometimes I feel dead
sometimes my heart hurts
sometimes it's all in my head

Sometimes I feel lonely
sometimes I need my space
sometimes there are no problems
sometimes I've got too much to face

Sometimes things go right
sometimes things go wrong
sometimes I fit right in
sometimes I just don't belong

Sometimes I want to laugh
sometimes I want to cry
sometimes I want to live
sometimes I want to die

Sometimes I want to face life
sometimes I want to be gone from sight
sometimes I want to run
sometimes I want to fight

Sometimes I want to sing
sometimes I want to shout
sometimes I know the asnwer
sometimes I'm in doubt

Sometimes I'm happy
sometimes I'm sad
sometimes I'm scared
sometimes I'm mad

Sometimes I want to win
sometimes I want to lose
sometimes I listen to music
sometimes I watch the news

Sometimes I make decisions
sometimes I'm told what to do
sometimes I find life hard
sometimes so do you..

soooo sweeeetttt~~~


ummmmmppphhhhhhh....soooo sweeeeetttttt....

bila berjauhan dan tak berjumpa sehari atau berhari-hari....jadi rinduuuu plak...bodoh tak aku? dalam soal perasaan dan hati ni memang aku lemah sikit..tapi tak salah kan?heheheh...

sebelum tidur..aku mesti terbayang senyuman dan kenakalannya...so sweettt...chomel tau tak...

kadang2 bila tengok TV boleh plak aku terbayang wajah dia...ampeh..memang aku betul2 jatuh cinta kot dengan dia ni...so sweeettt~~

tapi time gaduh2 ni...aku suka jgk...walaupun aku geram tapi aku susah nak marah ngn dia ni...bila aku nak merajuk, aku tak blh merajuk lama2...nanti dia pula yang merajuk balik...so sweeetttt....

siyes aku cakap ni..bila dia tak de di depan aku, aku akan tercari-cari dan tertunggu2...sengal kan? memang aku sengal.....hahahaha...tapi still so sweettt...

aku sentiasa tggu panggilan dan sms dari dia...walaupun ringkas atau sekejap yang penting namanya tertera di skrin hp ak...adoiiyaa...memang sweet laaa...

tanpa aku sedar, apa jua yang dia cakap, aku rsa penting untuk diingat...kalau dia marah-marah, dah macam bertih jagung bertempiaran sana sini...tapi aku suka dia marah, sebb maknanya dia caring...ahahhahaha~

aku suka bergurau senda...sampai dia tension dan geram ngn sikap aku...tapi makin dia macam tu makin aku kacau dia....so sweeet tol...hahahaha~~~

apa yang pasti aku sayang dia dan dia sayang aku......Terima Kasih Tuhan....

Tuesday, March 20, 2012

Warkah Terakhir untuk kamu.

Assallamualaikum w.b.t

Salam untaian mahabbah ,tautan ukhwah buat kamu di sana…apa khabar dirimu sekarang? Ah, tanpa menanyakan khabar pun aku tahu kamu sentiasa sihat dan tersenyum manis..ya aku tahu, hari ini aku terdetik untuk melihat kamu dari jauh dan mengikuti perkembangan hidup kamu dalam diam…bukan kerana ingin menganggu hidup kamu, tapi sebagai manusia sesama manusia, aku SAYANG kepada kamu ...bukankah agama Islam menggalakkan kita menjalinkan sillahturahim? Walaupun aku tahu kamu mungkin tidak mahu menjalinkan apa-apa denganku meskipun kamu mungkin sudah memaafkan aku atau tidak. Namun bagi aku, cukuplah apa yang sudah berlaku sekarang..aku selesa dengan keadaan kita sekarang, dua manusia yang hidup berbeza,namun pada masa yang sama aku masih mengharapkan bahawa kita bisa bersemuka dan berbual mesra satu hari nanti.

"Memikirkan tentang soal memaafkan. Pada hari ini,terdetik hati aku untuk mahu melihat hamba Allah yang telah aku maafkan...tetapi,kenapa aku masih berat lagi untuk menerimanya .Betul kata orang..memaafkan memang mudah...tapi untuk melupakan apa yang telah dilakukan yang mengguris hati amat sukar. Adakah ini yang dikatakan sebagai ego manusia? Adakah ini yang dikatakan keras hati? keras kepala? aku sering bermonolog sendirian dalam mencari kebenaran. Inilah yang dikatakan muhasabah diri sebenarnya. Bukan hanya memikirkan tentang kebaikan kita tetapi sebaliknya turut memikirkan tentang kelemahan diri kita sendiri sebagai makhluk Allah."

Maafkan aku….sekali lagi aku memohon maaf walhal aku sendiri tidak pasti apa kesalahan yang aku lakukan pada kamu dulu. Apa yang belaku antara kita dulu jadikanlah sebagai teladan dan sempadan. Kita sudah terima ia sebagai pengajaran hidup. Yang juga memberi kesan pada diri kita, sama ada baik atau buruk. Namun kita sentiasa mendoakan yang baik-baik saja kan?insyaAllah…

Kita patut bersyukur di atas musibah yang berlaku dalam hidup kita…kerana kita sedar bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian. Cuba fikir dan kenangkan semula kesusahan, kekecewaan dan kesedihan yang pernah berlaku pada diri kita dulu, dan bandingkan dengan kesenangan, kegembiraan dan ketenangan yang kita miliki sekarang…berbeza bukan? Subhanallah…jadi mengapa kita harus membina benteng dendam dan meninggikan keegoan antara satu sama lain? Tidak bolehkah kita melupakan sengketa itu dan saling memaafkan saja?aduh kenapa aku mahu mengungkit lagi cerita lama?padahal mungkin kamu sudah melupakan segalanya.

Kamu sudah kembali tenang seperti sediakala bukan?kamu ada keluarga yang sentiasa memberi sokongan dan dorongan hidup pada kamu. Kamu juga ada sahabat, rakan,teman dan kawan yang sentiasa berada di samping kamu tika susah dan senang atau mungkin juga kamu sudah bahagia bersama dengan cinta baru? Aku yakin kamu seorang HAWA yang tabah dan kuat. Kamu pasti mampu mengatasi segalanya.InsyaAllah. Hidup ini memang begitu, bagi mencapai sesuatu kesenangan dan kebahagiaan pasti bermula dengan kesusahan dan kekecewaan. Hanya terpulang dari kita bagaimana untuk melalui,mengawal diri dan berfikir secara rasional tentangnya.

Aku tahu kamu kini sudah menerima suratan takdir yang telah ditentukan ke atas kamu…kamu sudah terima hakikat bahawa hidup ini perlu diteruskan dengan mencari NUR ILLAHI untuk kehidupan DI TANAH SUCI. Alhamdulillah…malah ku kira hidup kamu lebih bahagia dan diredhai berbanding hidup aku sekarang…ketahuilah bahawa duhai saudariku, aku gembira dengan penghijrahan baru kamu itu. Dan aku sentiasa mendoakan yang baik-baik pada kamu dalam solatku….

Apa yang dicoretkan di sini adalah berdasarkan penilaian kasar aku melihat secara zahir tentang kamu. Namun apa yang terkandung dalam hati, diri dan fikiran kamu itu aku tidak bisa menafsirkannya, kerna apa yang kamu tentukan tentang hidup kamu, masa depan kamu, dan apa saja tentang kamu, hanya TUHAN dan kamu saja yang tahu. Andai masih ada kemarahan dan kebencian kamu terhadapku, ku pohon buanglah rasa-rasa itu, agar kamu lebih tenang menjalani kehidupan. Seperti mana kamu pernah berkata pada ku “Kita adalah berbeza”…maka kekalkanlah perbezaan itu…kerana aku yakin, perbezaan inilah yang membantu kita meneruskan hidup…untuk kita merasa kebahagiaan masing-masing.

Aku sendiri tidak pasti sama ada kamu sudah memaafkan aku atau tidak…sejak kejadian ‘pahit’ itu, kamu tidak pernah meminta maaf sebaliknya, kamu mungkin bercerita itu dan ini tentangku pada kawan-kawan kamu. Aku pasti itu. ya.pasti. Tapi itu tidak mengapa kerana aku tidak kisah.

Wahh..melihat gambar-gambar kamu itu, meyakinkan lagi kata-kataku di sini. Maafkan aku ya kerana mencuri-curi melihat gambar kamu. Sudah lama aku tidak melihat kamu dan sudah lama aku tidak mendengar cerita tentang kamu. Aku tidak tahu mengapa aku masih mengambil berat tentang kamu walaupun kamu pernah membenciku. Mungkin masih wujud rasa hormat atau mungkin kamu pernah menjadi Hawa pada Adamku satu tika dulu…atau ku anggap kamu sebagai KAKAK meskipun aku tidak pernah menjadi ADIK kepada kamu. Dan aku berjanji, ini adalah kali terakhir aku bercerita dan mengambil tahu tentang kamu. Kamu adalah kenangan yang tidak mungkin aku lupakan. Kerana kamu, aku merasai persaingan cinta, kerna kamu, aku menjadi lebih kuat dan berani, kerana kamu aku belajar sesuatu iaitu, menghargai sesuatu atau seseorang dalam hidup kita seadanya. TERIMA KASIH AKAK.

Baiklah, sampai di sini saja coretan aku pada kali ini. Aku harap kamu bisa membaca warkah ini kerna aku seperti terasa kamu masih menjadi ‘silent reader’ pada blog aku ini. Hehehe~

p/s: dear sis, I am sorry for the memories that make you cry and upset. I always hope that there is a way of happiness in your life. And I wish you will be happier than me. I hope so.

Tuesday, March 13, 2012

Cintaku Padamu Tanpa Sebab


“Cinta tidak perlu ada sebab. Cinta lahir dari hati yang ikhlas. Saya terima awak seadanya. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat dan dipegang. Namun begitu. Ia boleh dirasai dalam hati..”

Berubah~


Kalau kita berubah untuk jadi baik kerana Allah, Allah akan hantar orang-orang yang baik untuk bersama-sama kita..:)

sebab itulah, setiap musibah yang melanda kita, tempuhi ia dengan sabar dan bersyukur....sesungguhnya setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya...

sekarang, tanya pada diri sendiri dan lihat pada cermin...adakah anda sudah bahagia dengan hidup baru? jika YA..Alhamdulillah..Jika TIDAK, Astaghfirullah, mungkin masih ada terselit dosa dalam diri...

tahniah atas penghijrahan anda..!!!



Monday, March 12, 2012

Sila Terima Saya~

Finally, bulan February lalu aku dah habiskan chambering aku selama 9 bulan...walaupun aku sendiri tak pasti tempoh yang sepatutnya untuk buat chambering ini...namun kata kawan2 ku yang lain....cukuplah buat 6 bulan saja...aikk???? ke aku dah buang masa 3 bulan???hehehe

anyway...alhamdulillah, rezeki aku untuk bekerja di bawah naungan AZMAN BAGINDA & CO ini masih ada. Dan sekarang aku tengah membuat persiapan untuk permohonan dan diterima sebagai peguam syarie negeri.

semangat untuk menjadi peguam syarie bangkit semula. dulu, aku masih ragu2 untuk meneruskan niat aku..namun adanya sokongan orang-orang disekeliling aku, aku cuba untuk mencapai niat aku tu. lagipun ramai orang-orang yang tertentu mahu melihat aku berjaya menjadi seorang peguam syarie. InsyaAllah, aku akan buktikan walaupun aku rasa aku dah terlambat sedikit untuk merealisasikannya.

Aku harap permohonan aku ini diterima dan berjalan dengan lancar serta tidak ada halangan. Tolong doakan aku seadanya...moga Allah memberkati perjalanan hidupku..AMIN..

p/s:tidak lupa juga buat sahabat2ku yang kini sudah menjadi seorang peguam syarie, tahniah dan tahniah atas kejayaan korang.....yeah!!!

"SYARIAH ASAS KEADILAN"


Tuesday, March 6, 2012

PERINGATAN HARI SELASA~

‏آية ‏ ‏المنافق ثلاث إذا حدث كذب وإذا وعد أخلف وإذا اؤتمن خان ‏

"Tanda-tanda orang munafik ada tiga perkara, iaitu apabila bercakap dia berbohong, apabila berjanji dia memungkiri dan apabila diberi amanah dia mengkhianatinya" [Hadith Sahih Riwayat Muslim]

Aku tak nak jadi orang-orang munafik, tapi aku selalu menjurus ke arahnya...

YA ALLAH, Ampuni Dosa-Dosaku..

Namun manusia tetap lupa....

Astaghfirullah...