Followers

Thursday, April 26, 2012

seorang lelaki


Ya Allah
aku berdo’a untuk seorang lelaki
yang akan menjadi sebahagian dari hidupku
Seseorang yang memiliki hati yang bijak, tidak hanya otak yang cerdas
Seorang lelaki yang tidak hanya mencintaiku tapi juga menghormatiku
Seorang lelaki yang tidak hanya memujaku tetapi juga dapat menasihatiku ketika melakukan kesalahan
Seseorang yang mencintaiku bukan kerana kecantikanku tapi kerana hatiku
Seorang lelaki yang dapat menjadi sahabat terbaikku dalam setiap waktu dan situasi
Seorang lelaki yang dapat membuatku merasa sebagai seorang wanita ketika aku disisinya
Ya Allah
aku tidak meminta seseorang yang sempurna namun aku meminta seseorang yang tidak sempurna, sehingga aku dapat membuatnya sempurna di mata-Mu
Seorang lelaki yang mmerlukan sokonganku sebagai peneguhnya
Seorang lelaki yang memerlukan do’aku untuk kehidupannya
Seseorang lelaki yang memerlukan senyumku untuk mengatasi kesedihannya
Seseorang yang memerlukan diriku untuk membuat hidupnya menjadi sempurna
Ya Allah
aku juga meminta
Jadikanlah aku menjadi wanita yang dapat membuatnya bangga
Berikan aku hati yang sungguh mencintai-Mu sehingga aku dapat mencintainya dengan sekadar cintaku
Berikan aku sifat lembut sehingga kecantikanku datang dari-Mu
Berikan aku tangan sehingga aku selalu mampu berdo’a untuknya
Berikan aku penglihatan sehingga aku dapat melihat banyak hal baik dan bukan hal buruk dalam dirinya
Berikanlah aku lisan yang penuh dengan kata-kata bijaksana, mampu memberikan semangat serta menyokongnya setiap saat dan tersenyum untuk dirinya setiap pagi
Dan bilamana akhirnya kami akan bertemu, aku berharap kami berdua dapat mengatakan :
“Betapa Maha Besarnya Engkau karena telah memberikan kepadaku pasangan yang dapat membuat hidupku menjadi sempurna.”
Aku mengetahui bahawa Engkau ingin kami bertemu pada waktu yang tepat. Dan Engkau akan membuat segala sesuatunya indah pada waktu yang telah Engkau tentukan
Amin Ya Rabbal ‘alamin

p/s; copy, paste & edit

Tuesday, April 24, 2012

H.A.C.K.S


"Hanya Aku Cinta Kau Seorang"

hahaaha..teringat zaman kecik2...kalu lelaki bagi pempuan gula2 HACKS tandanya die suka kat pempuan tu.....orang kata style ROMANTIK la kunu....TAPI..apa kata kita tukar yang lain pulak.....


"Hanya ALLAH Cinta Ku Selamanya"

kan ini lebih bagus?????

Saturday, April 21, 2012

Pernah~



(✿◠‿◠)saya pernah SETIA,
tapi DIDUAKAN..(╯︵╰,)

(✿◠‿◠)saya pernah PERCAYA,
tapi DIKHIANATI..(╯︵╰,)

(✿◠‿◠)saya pernah MENCINTAI,
tapi DISAKITI..(╯︵╰,)

(✿◠‿◠)saya pernah MEMILIKI,
tapi akhirnya KEHILANGAN..(╯︵╰,)

(✿◠‿◠)saya pernah JUJUR,
tapi DITIPU..(╯︵╰,)

(✿◠‿◠)saya pernah BERHARAP,
tapi harapan tu cuma SIA-SIA..(╯︵╰,)

- Lebih baik menunggu orang yang tepat daripada
menghabiskan waktu dengan orang yang salah

Thursday, April 19, 2012

Mereka Sungguh HEBAT~

Assallamualaikum w.b.t...kaifa halukum ya al-ukh wal ukhuwah fil yaum?

Alhamdulillah, hari ini saya diberi peluang lagi untuk menulis blog setelah sekian lama saya kehilangan idea untuk menulis..tapi hari ini saya ingin kongsikan rasa bangga dan rasa hormat saya pada beberapa tokoh yang saya kenali ketika dulu...


USTAZ LOKMAN IBRAHIM, mantan pensyarah KIAS (kolej masa diploma dulu) dan kini bertugas di UM, KL. Kali terakhir melihatnya semasa dia menjadi ustaz undangan untuk program MUHASABAH DIRI di TV Al-Hijrah baru-baru ini. Sebelum ini beliau aktif berdakwah melalui satu program di bawah naungan TV9. Saya memang minat ustaz ni masa mula-mula beliau mengajar kami subjek Usul Fiqh. ketika itu, saya berada dalam semester 4 tahun dua jurusan diploma al-syariah. Cara mengajar beliau amat baik dan mudah difahami. hasilnya, ramai anak-anak muridnya mendapat A untuk subjek yang di ajar olehnya.(termasuk saya..alhamdulillah...)


Ustaz Mohd Farid Ravi Abdullah..nama selepas keislamannya..nama sebenar adalah jasiah ravi a/l jacob..huh? hairan? yup dia adalah seorang keturunan INDIA yang masuk Islam pada tahun 1989. Beliau adalah seorang PENSYARAH KUIS yang bertugas di fakulti Al-quran dan al-sunnah Kolej Universiti Antarabangsa Islam Selangor...Tapi saya tak pernah belajar dengan beliau ni. saya cuma rajin mengikuti ceramahnya di Kolej dulu...dan dia amat dikenali ramai kerana sentiasa keluar masuk TV juga..banyak jug artikel yang ditulis tentang beliau ni. oohh yyyaa, saya kagum dengannya sebab beliau amat pakar dengan tajwid, tarannum dan semua yang berkaitan dengan al-quran...dan beliau juga merupakan saudara baru Islam yang pertama yang dilantik sebagai HAkim untuk Majlis Tilawah Al-Quran Kebangsaan yang ke 51 lalu. Hebatkan?


Siapa yang tak kenal ini???? Ya, Inilah ustaz yang paling popular pada masa ini.. Ustaz Don Daniyal Don Biyajid...Alhamdulillah..syukur sangat melihat pencapaian ustaz ni...ustaz yang femes dengan 30 MINIT USTAZ DON ini juga merupakan PENSYARAH KUIS yang mengajar Tajwid dan Al-Quran..saya sempat belajar dengan ustaz ni selama satu semester...mula-mula kenal dia, pasti ada yang ingat dia seorang pelajar di Kolej tu sebab cara dan gayanya tidak memperlihatkan beliau seorang Pensyarah...hahahaha...saya juga tertipu...saya ingat lagi bilik ustaz ni di tingkat 2 bangunan Akademi Islam KUIS. Sekarang ni tak tahu dia masih di sana atau sudah berpindah bilik baru. Ramai yang mengagumi ustaz ni tau...dan tidak kurang juga peminat ustaz ni pun ramai...tapi ramaikah yang tahu bahawa ustaz ini sudah pun BERTUNANG? hehehhe...selepas saya keluar dan graduat dari kolej tu, barulah ustaz ni mula popular di kalangan masyarakat yang minat mendengar ceramah. Tak sangka juga saya..Tahniah Ustaz, semoga Allah memberkati perjalanan dakwahmu...(gambar di atas di ambil di kawasan perkarang KUIS, mamat yg berdiri kat belakang tu ialah JUNIOR aku...bagus mamat ni..suka senyum)

p/s: Ya Allah, semoga aku dapat mendidik anak-anakku menjadi seorang yang SOLEH dan SOLEHAH...amin....

Friday, April 13, 2012

Ke Arah Perubahan Yang Baik


Setiap orang mempunya potensi untuk menjadi baik kerana mencintai kebenaran itu adalah fitrah manusia.
"Adik-adik, siapa yang menggerakkan hati untuk kamu semua baca tentang artikel-artikel tazkirah, pergi ke web islam, mendengar nasyid, datang ke usrah dan sebagainya? Jawabnya adalah Allah S.W.T jua yang menggerakkan hati-hati kamu semua. Maka jangan disia-siakan segala petunjuk itu," ujar seorang kakak pada sesi perkongsian.
Kita mahu menjadi baik tetapi di mana kesungguhan kita untuk menjadi baik itu?
Istiqamahkah kita pada jalan-jalan kebaikan?
Baik itu bagaimana sebenarnya?
Baik itu adalah apabila kita mula kembali kepada ajaran agama Allah S.W.T. Jika tidak bertudung, sudah mula mahu bertudung. Jika tidak solat, sudah mula mahu belajar solat, dan contoh-contoh lain.
Ada orang kata cukuplah aku menunaikan segala rukun yang ditetapkan.
Jawapan saya, tidak cukup baik.
Kerana anda masih tidak menunaikan hak sesama muslim.
Apa itu hak sesama muslim?
Yakni mencegah kemungkaran dan menyeru ke arah kebaikan.
Jika baik, biarlah baik yang sepenuhnya, bukan baik separuh, jahat separuh.
Bagaimana pula boleh separuh?
Seperti cerita Robin Hood. Hero itu baik, tolong orang-orang miskin yang ditindas. Tetapi jahat juga kerana dia mencuri. Tidak ke lagi bagus si Robin Hood berniaga, kemudian menjadi orang kaya dan menolong orang miskin. Selain itu boleh menjadi ahli politik, kelar dasar orang kaya yang suka menindas. Itu lebih elok dari dia pergi mencuri dan merompak.
Jadi, bagaimana anda yang punya potensi untuk menjadi baik?
Selama ini anda suka melayari web Islam atau blog seperti iluvislam.com, halaqah.net, saifulislam.com, langitilahi.com dan sebagainya.
Selama ini anda menonton cerita berunsur Islam seperti Ketika Cinta Bertasbih, Semanis Kurma, al-Kuliyyah dan sebagainya.
Selama ini anda mendengar nasyid seperti Maher Zain, Raihan.
Selama ini anda membaca majalah dan novel seperti Solusi.
Selama ini anda sering menghantar post di facebook mengenai hadis dan sebagainya.
Bukankah itu adalah potensi?
Dan potensi itu digerakkan oleh Allah S.W.T. Ini bermakna itu adalah petunjuk untuk anda berubah menjadi baik.
Anda tidak perasankah selama ini?
"Suhana, kamu dengar radio apa tu? Lagu-lagu nasyid kat situ semua bestlah." Tanya rakan sekerja saya.
"Oh, radio online. Nasyid.fm, lagu-lagu kat sini memang semua best. Jarang dapat dengar dekat ikim," ujar saya.
"Itulah selalu pasang ikim.fm kalau dalam kereta. Tapi tak ada pula lagu best macam ni."
Saya terdiam.
Bagusnya, perwatakan rakan sekerja saya ini bolehlah dikatakan lelaki lembut, suka bersolek. Tetapi dia ada potensi itu.
Potensi untuk menjadi baik.
Maka jangan kita memandang orang itu dengan pandangan negatif.
Cukup baikkah kita untuk menilai dan menghukum seseorang?
Anda sentiasa mahu menghukum dan mengkritik, tetapi anda pernahkah mendoakan orang-orang yang dikritik itu menjadi baik?
Justeru, keluarkan potensi yang ada itu. Jangan biarkan ia statik tanpa dialirkan. Kita boleh menjadi lebih baik jika membina potensi baik itu dengan semaksima mungkin.
Jika mahu jadi baik, lakukan dengan kesungguhan. Jangan takut untuk menjadi baik. Cerahkan pemikiran anda bahawa baik itu disukai Allah S.W.T, kita suka jika Allah S.W.T suka bukan?
Jangan sia-siakan petunjuk yang Allah S.W.T beri. Takut nanti Allah S.W.T tidak memberi lagi.
Jika berlaku begitu, bukankah kita yang rugi?
Mari kita sama-sama menjadi baik yang sepenuhnya.
Benarlah kata Nabi saw:-
"Sesiapa yang Allah S.W.T kehendaki kebaikan padanya, akan diberi kefahaman di dalam Agama."(Hadis riwayat Ahmad di dalam Kitab Min Musnad Bani Hashim)
p/s: kopi dan pasta dari iluvISLAM

Tuesday, April 3, 2012

Bayaran Sebuah Kemaafan

Bayaran Sebuah Kemaafan | iluvislam.com discover the beauty of islam


Bila Aku baca artikel..mengingatkan aku pada seorang wanita yang pernah membenciku....Apakah sekarang dia masih membenciku????

Monday, April 2, 2012

sebab awak...!

-juejajejarindah-

sebab 'awak, saya dah lupakan 'dia'..
bagaimana dengan 'awak'?

sebab 'awak,' saya lupakan cinta 'dia'..
bagaimana dengan 'awak'?

sebab 'awak', saya hilangkan rasa-rasa indah terhadap 'dia'..
bagaimana dengan 'awak'?

sebab 'awak', saya menjauhi 'dia'..
bagaimana dengan 'awak'?


demi awak, saya rela berkorban..
bagaimana dengan awak?

demi awak, saya sanggup buat apa saja..
bagaimana dengan awak?

demi awak, saya sanggup dikatakan 'jual mahal'..
bagaimana dengan awak?

lihat? nampak sangat saya lebih sayangkan awak, dari awak sayangkan saya...
nampak tak? betapa cinta saya lebih banyak dari awak cintakan saya...
jelas bukan? setia saya lebih dalam dari setia awak...

Tapi bagaimana dengan awak??????