Followers

Monday, November 26, 2012

Peluang.

Yeah...ini le surat nye!!!!
Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah...sujud syukur pada mu Illahi...atas nikmat dan ganjaran yang Engkau kurniakan padaku. Sesungguhnya, Engkaulah Yang Maha Penyayang lagi Pemurah.

Tarikh 23hb November 2012 (Jumaat) yang lalu aku menerima sepucuk surat dari Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Sabah. Dengan sukacitanya mereka memaklumkan bahawa aku telah dibenarkan bertindak sebagai Peguam Syarie Negeri Sabah yang berkuatkuasa serta merta. Walau bagaimanapun, kebenaran itu akan tamat setelah Kaedah-Kaedah Peguam Syarie Negeri Sabah sudah diwartakan. Aku dikehendaki memohon permohonan baru untuk mengambil peperiksaan dan temuduga. Dan juga aku wajib mengambil Diploma Guaman selama setahun lagi. Ini bermakna aku perlu bersiap sedia untuk semua itu.

Apapun, aku sudah diberi peluang dan kesempatan untuk bertindak sebagai peguam syarie. Oleh itu, aku tidak akan sia-siakan peluang tersebut,InsyaAllah.  Terima Kasih Tuhan.

Jue: Sesungguhnya Allah menguji kesabaran kita mengikut kemampuan diri, dan kadang-kadang kala Allah memberi kita sesuatu yang baik itu juga untuk menguji keimanan diri.Subhanallah..

Wednesday, November 21, 2012

Ada juga Manusia Begini?

"pelik betul aku dengan orang -orang kita ini, sibuk mahu memboikot barang Israellah, post status #save Gaza dekat facebook dan twitterlah, bukannya mereka yang berperang di sana pun"

"wei, itu sebab mereka supportlah."

itulah perbualan yang aku dengar semalam antara dua orang member aku. terus terang aku katakan, memang aku ada rasa panas sikit dengan statement yang dibuat oleh seorang member aku itu. Ya Tuhan, betapa ceteknya pengetahuan dia. selama ini aku respect dengan kau sebab kau punya sijil ijazah hasil dari tanaman kau selama 3 tahun, akan tetapi bila sahaja aku dengar ayat-ayat kau yang aku kira seperti ayat orang yang tidak berilmu, hilang segala respect aku pada kau, tahu? tetapi akan daya, aku hanya mampu mendengar saja perbualan mereka dek kerana aku mengalami keletihan dan kekeliruan akibat baru bangun tidur. kalau ikutkan hati, mahu saja aku menyampuk perbualan mereka itu.

bukan aku hendak memalukan kau atau mengutuk cakap kau semalam dekat sini. kalau boleh aku tidak mahu kau semakin tenggelam dengan perkara-perkara sebegini. Ya, aku akui kita orang Islam di muka bumi Malaysia yang aman damai ini tidak mampu untuk menyertakan diri dalam peperangan Israel terhadap orang -orang Gaza di sana. tetapi sebagai saudara seIslam, kita punya rasa tanggungjawab untuk membantu saudara kita di sana. biarpun tidak secara zahir, cukuplah kita menggunakan secara batin sama ada mendoakan mereka, memboikot barangan Israel dan membantu atau menyumbangkan makanan,duit atau sebagainya.

cuba kau letakkan diri kau berada dalam mereka yang diserang dan diperangi? apa yang kau mahu jawab pada dunia? minta tolong? dan pada masa yang sama, ada pula manusia yang berfikiran cetek macam kau di luar sana,aduh tidakkah kau terfikir?tidakkah kau terasa kesal atas sikap manusia seperti itu? sedangkan mereka seagama dengan kau? 

aku bukanlah manusia baik yang mahu mengagung2kan diri kononya aku ini orang Islam sejati? sedangkan aku juga sedar, aku juga banyak kali membuat dosa dan alpa. Tetapi, aku juga punya perasaan seorang Islam, yang mahu membantu mendoakan penduduk Gaza di sana. dan suka hati aku lah mahu berkongsi rasa-rasa itu dalam facebook atau twitter atau blog ini. takkan kau tidak ada rasa tanggungjawab itu? kadang-kadang geram juga bila aku memikirkan, kau solat tapi pada yang sama kau tidak mendoakan kesejahteraan umat Islam di dunia ini. Maafkan aku bila berkata begini, tapi bagi aku kau memang mementingkan diri sendiri.

ah, lantaklah apa yang kau fikir dan tindakan kau selepas kau membaca entry ini. (itu pun kalau kau pernah baca blog ini). apa yang penting aku mahu kau tahu, kita sebagai orang Islam (walaupun pada dasarnya, bukanlah orang ALIM) perlu ada kewajipan membantu saudara Islam. Al-Quran Al-Karim sendiri ada menyebut tentang umat Islam perlu bersatu padu. kalau tidak silap aku dalam surah Al-Imran ayat 103 yang bermaksud:

FIRMAN Allah bermaksud: “Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dulu berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu ketika jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu daripada neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat keterangan-Nya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayah-Nya.” (Surah Ali Imran, ayat 103)

dari ayat tersebut kita sudah boleh simpulkan bahawa persaudaraan Islam antara tonggak terpenting yang menyumbang ke arah kecemerlangan ummah. Jadi, apa tindakan kau sebagai orang Islam? jangan hanya tahu berkata-kata itu ini andai kau tidak tahu apa2. Nah, masa ini aku mahu kau tahu.

memang aku panas, sebab aku memang tidak suka dengan sikap kau yang suka sangat menyangkal setiap bait pandangan orang. adakah kau anggap diri kau itu wikipedia????? selama ini aku diam dan tidak mahu melawan kata-kata kau sebab aku hormat prinsip persahabatan antara kau dengan si Dia. namun aku pasti, satu hari nanti , pasti aku balas juga andai kau sudah melampaui batas berperangai sebegitu.

lagi satu, Obama menyokong peperangan Israel pada palestin???? mana kau dapat statement sebegitu? sedangkan baru sahaja satu kenyataan keluar dari berita menyatakan bahawa Obama akan berusaha mahu memberhentikan peperang kejam itu. Cuba kau kaji hidup sang Obama kerana aku mahu kau tahu bahawa sebahagian sejarah hidup Obama pernah membesar di kalangan orang Islam dan dia sendiri mengiktirafkan agama islam adalah sebahagian dari Amerika. dan yang lebih membanggakan lagi, Kongres Amerika mempunyai 2 orang yang beragama Islam. sedangkan Presiden Amerika itu pun ada kesedaran mahu membantu orang-orang gaza, apatah lagi diri kau. kau ada? -sumber klik sini

walaupun sejuta alasan yang kau berikan, aku tetap dengan prinsip aku? :p

apa salahnya kita boikot barangan Israel? dengan tindakan sebegini, kita boleh membantu dan memerangi orang Israel secara rohaniah. antaranya,  

Contoh-contoh kejayan:- 
  1. Supermarket Sainsburry di Mesir ditutup
  2. Penerbangan Trans World America (TWA) bangkrup dan tutup
  3. Kempen boikot produk Amerika di Negara-negara Arab mengakibatkan kerugian sebanyak 40%
  4. Mc Donalds dan KFC antara yang parah.Rujuk disini:
  5.  Syarikat Coca Cola Malaysia bimbang kesan boikot.Rujuk disini:
  6.  Petani Israel rugi besar akibat boikot.Rujuk disini:

Catatan: Rujuk semua website-website atau blog-blog yang banyak menyiarkan isu Palestin bagi mendapatkan maklumat atau fakta-fakta kejayaan boikot dalam pelbagai produk-produk lain lagi. InsyaAllah, ada disitu.
 
Bahkan, media massa seperti The Friends of Al-Aqsa, Inovative Minds, Eramuslim.com dan The Washington Post turut memetik laporan Amerika yang menyatakan bahawa boikot produk Amerika di Negara-negara Arab menyebabkan kerugian sebanyak 40% pada 2 bulan terakhir ini. Namun, yang paling penting, ekonomi Amerika jatuh agak teruk dan memberi kesan kepada Israel yang menerima dana dari Amerika.

hah amik kau...bila aku dah keluarkan dali-dalil dan bukti-bukti aku, apa lagi yang kau mahu sangkalkan? kalau kau memang serba tahu, buktikan segalanya!!!!

Jue: ish kadang-kadang benci diri sendiri juga kerana membiarkan kau terus dengan sikap kau begitu!



Tuesday, November 20, 2012

Pernahkah Kau Terfikir?

pernahkah kau terfikir bagaimana indahnya pertemuan kita?
tuntutan hidup manusia adalah berbeza..
seorang arah kanan dan aseorang arah kiri..
yang seorang dengan bidang kerjanya yang ke hulu ke hillir,
yang seorang lagi dengan bidang kerjanya yang hanya tahu duduk menghadap skrin teknologi...
  yang samanya, mereka berdua tidak terlepas dari tekanan kerja.

mereka berdua adalah manusia..manusia yang diciptakan bersama,
akan tetapi masing-masing ada keunikan dan  kelebihannya sendiri,
yang seorang baik paras rupanya, tinggi pekertinya,
yang seorang indah wajahnya, santun jiwanya,
namun siapa tahu, hati-hati mereka kan bertaut?

bertemu di saat hati mereka rawan,
berkongsi rasa, saling menyempurna,
bicara ketawa kembali mengukir, hati yang walang semakin hilang,
kini tiba masanya, hati mereka makin bersatu,
niat untuk menerima seadanya mereka.

Kerja Tuhan memang indah,
Kerja Tuhan cantik hasilnya,
Tetapi Kerja Tuhan tiada siapa yang tahu,
Pernahkah kau terfikir?

jue: hidup aku tidaklah seindah warna warni, tapi aku suka dengan percikan warnanya, PERCIKAN PELANGI.. ♥

Monday, November 19, 2012

"Hidup adalah pilihan kita. Cari kekuatan untuk diwarnakan seindahnya ♥

Senang cerita, aku adalah jenis yang kurang bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu. Kalau dapat apa yang aku hajat, syukur. Kalau tidak, aku pasrah. Berlainan benar dengan sikap adik aku. andai dia tidak mendapat apa-apa yang dia mahukan, dia akan terus mencuba dan berusaha sampai dia berjaya. Mungkin sebab itulah hidup aku sederhana cuma. Hanya bergantung pada takdir tanpa berusaha dengan sungguh-sungguh. Dan hasilnya? *mengeluh*

“Man Jadda, Wa Jadda wa man zaro’a hasoda”

“Apa yang ustaz cakap itu?”

“Itu pepatah Arab”

“Maksudnya apa ustaz?”

“Siapa yang bersungguh-sungguh, dia akan mendapatkannya.
Siapa yang menanam, dialah yang akan menuai.
Siapa yang berusaha, dialah yang akan berjaya”


Sejak aku belajar dulu sehinggalah sekarang  aku selalu mendengar pepatah itu. Tetapi, aku kurang menghayatinya.  Biasalah, sewaktu dalam kuliah, banyak ilmu yang aku terima tetapi sekejap saja aku sudah lupa. Benarlah kata orang, kalau belajar semata-mata mahu lulus, tiada gunanya andai tidak diamalkan dalam hidup. Setiap semester aku belajar bersungguh-sungguh demi mendapatkan segulung sijil diploma dan ijazah. Walaupun menerima anugerah dekan setiap semester tetapi kejayaan itu hanya ditulis kertas saja, selepas itu aku campakkan ilmu itu di mana-mana. Bila diperlukan, masa itulah kelam kabut mencari semula. wow,buang masa bukan? Dan aku akui, aku sudah membuatkan masa itu terbuang dan terabai. 

 

walaubagaimanapun, aku mula sedar atas kekhilafan diri. dari seseorang, aku belajar mengenai sesuatu. hidup jangan dipersiakan. setiap apa yang kita ambil, mesti simpan dalam hati dan otak sebaik-baiknya. mujurlah, aku cepat-cepat sedar bahawa ilmu itu penting. ilmu itu seluas dunia, sampai ke negara China pun , ilmu tidak akan pernah habis. teringat satu hadis yang selalu menjadi ingatan:-

                                       « اطلبوا العلم ولو بالصين ، فإن طلب العلم فريضة على كل مسلم »

“ Tuntutlah ilmu sampai ke negeri China, kerana sesungguhnya menuntut ilmu sangatlah wajib atas setiap orang muslim”.

JUE; Jika kita memang bersungguh-sungguh, akan selalu ada jalan untuk mencapai apa yang kita inginkan. Akan selalu ada jalan untuk menyelesaikan masalah kita. Kekuatan fikiran, hati, dan tubuh kita sudah cukup untuk mengatasi masalah kita walau sebesar mana pun masalah kita, faham bukan?


Monday, November 12, 2012

bila aku letih, dia datang dengan senyuman.

Si comel Dayang Anna Attirah
wajah yang suci itu mendamaikan jiwa aku. Keletihan yang aku rasai hilang begitu saja. ya sungguh. Dia, si kanak-kanak kecil yang berumur 3 bulan, yang aku panggil saja namanya ARA. Anak kedua kepada adik ipar aku. Kelahirannya disambut pada hari-hari terakhir bulan Ramadhan Al-Mubarak. Alhamdulillah, moga anak ini mulia hati dan akhlaknya juga. Memang aku anggap seperti anak sendiri. Naluri keibuan mula terasa saat aku menyentuh anak ini.*senyum malu* InsyaAllah, andai umur aku dan jodoh aku panjang, pasti akan aku miliki zuriat aku sendiri.

Cepatlah balik ke rumah itu, aku rindukannya... Muuuuuaaaaahhh ARA...Untie Jue Sayang Ara... ^_^v


jue: memang tidak sabar mahu menimang anak sendiri. Tidak mengapa, akan aku tunggu waktunya. InsyaAllah...Amin Ya Robb... Moga Dipermudahkan segala rancangan untuk penyatuan dua jiwa tahun depan ini........ 
Lot of ♥

Thursday, November 8, 2012

♥ Air milo dan air laici ♥



p/s: Hari ini AKU bertukar menjadi SAYA. Terasa seperti seorang gadis ayu kalau berbahasakan saya ini. sudah lama tidak menggunakan kata ganti nama itu. lagipun aku mahu berjiwang kejap.*ketawa*

Saya sentiasa mahu kelihatan sempurna di depan awak. Ya. Memang sejak mula-mula saya kenal dengan awak, saya sudah rasa seperti itu.
Awak suka minum milo, saya suka minum air laici.
Dan tiba-tiba awak campurkan air laici itu dengan air milo. Gaul hingga sebati.
Rasanya….waaah sedapnya Air milo laici!!

“sedapnya…!!”

 “Itu milo dan ini laici, bila keduanya dicampurkan, rasanya bertambah enak”
“Begitulah awak dan saya dan begitu juga dengan perkahwinan kita,  saya harapkan perkahwinan ini juga bahagia…bahagia seperti menikmati air tadi”

“InsyaAllah, terima Kasih Awak”

Saya gelar awak si milo sehingga saya simpan nama awak dalam telefon bimbit saya sebagai Encik Milo. Sejak itu, saya suka minum air milo laici. Bila saya ingat awak, saya akan beli milo dan satu tin laici.
Kini, awak masih minum milo tetapi awak sudah kurang minum air laici. Biasanya, setiap kali awak mahu minum, awak akan minta keduanya sekali.  Kenapa?

“kenapa tidak campur air laici?”
“saya mahu minum air milo saja”
“Tetapi, bukankah awak selalu campurkan keduanya sekali?”
“itu yang saya risaukan”
Angkat #kekening
“Sebab awak juga tidak minum air laici lagi”
“Awak begitu sayangkan saya?”
“ya.Sangat sayang”
“Sebab awak sayang saya lah saya tidak minum air laici lagi”
“kenapa”
“SAYANG AWAK SUDAH LEBIH MANIS DAN ENAK DARI AIR LAICI

jue: sedang menghitung hari untuk disatukan. Bersiap sedia untuk menjadi seorang Hawa untuk Adamnya. Bila-bila saja dugaan akan menimpa, namun yang pasti Allah sentiasa membantu Hambanya untuk membuat kebaikan. InsyaAllah. Amin Ya Robb. ♥

Duit boleh dicari,namun kenangan sukar dicari.

kelmarin aku minta cuti setengah hari waktu bekerja, alasan yang aku tulis di atas surat cuti adalah 'family matters-URGENT!'- aku ketawa sendiri melihat alasan yang aku tulis secara spontan. sedangkan sebab mengapa aku pohon cuti adalah aku ingin menghadiri sesi mengambil gambar beramai-ramai.  Kenangan encik tunang semasa konvokesyennya bulan lepas disemadikan bersama aku dan keluarganya dalam sebuah potret keluarga. Lebih-lebih lagi ayahnya yang beria-ia mahu kami semua ada.

sesi bergambar tidaklah mengambil masa yang lama, cuma beberapa snap sahaja. Namun apa yang penting kepuasan hati semua orang. Walaupun penat dan letih, tetapi aku gagahkan juga. bagi aku perkara itu lebih penting.Kenangan itu patut dipotretkan, kerana selepas ini, kita tidak pasti bila masanya nyawa kita akan ditarik malaikat,biarlah harganya mahal sekalipun tetapi bapa mertuaku tetap tidak kisah untuk membayarnya.

Selepas bergambar, kami berkumpul di sebuah kedai makan mamak yang biasa kami singgah. encik tunang membawa aku berjalan-jalan sekitar pekan Tuaran. Misi mencari mesin pencukur rambut tetap juga diteruskan. Sungguh beria-ia dia mencari. setiap satu persatu kedai kami singgah. penat juga kaki aku berjalan kaki, bukan tidak biasa tetapi oleh kerana aku memakai high heel dan kain baju kurung yang agak sempit sebelah bawah menyukarkan lagi perjalanan aku. walaupun aku mengadu penat dan dahaga namun hati aku keras mahu menemani dia sehinggalah kami berpatah balik ke kedai mamak tadi. mereka yang lain masih menunggu kami. Dan masa itulah, aku order satu tin air coca cola. memang aku dahaga sangat  *gelak sendiri*

perkara manis yang pernah kita miliki tidak seharusnya dibiarkan  berlalu begitu saja, contohnya hari konvokesyen encik tunang yang berlangsung baru-baru ini adalah satu kejayaan yang amat membanggakan kami semua. mungkin sebab itulah, ibu dan bapa beliau bersungguh-sungguh mahu kami semua bergambar. 

bak kata bapanya "duit boleh dicari, tetapi kenangan susah untuk kita cari kerana kita pasti kita tidak akan mampu untuk mengulangi kenangan itu". Kata-kata ini aku ter-curi-curi dengar ketika mereka semua berkumpul di meja makan sambil berborak-borak. Hal lelaki sesama lelaki saja, malas aku mahu masuk campur ^_^v

malam tadi memang penat sangat, jadi aku masuk bilik mahu tidur awal. akhirnya selesai juga misi kami kelmarin. oh ya, sebelum terlupa, aku mahu ucapkan selamat hari lahir ke yang 24 tahun buat adik ipar  Dayang Zatul-Itri a.k.a PIPIE yang meyambut harilahirnya kelmarin. Bermati-matian abangnya menyuruh balik rumah sebab dia tidak mahu balik rumah pada awalnya, jadi dengan menggunakan alasan mahu berkumpul untuk bergambar, akhirnya dia ikut juga kami balik ke rumah  dan SUPRISE!! kek sudah menantinya di depan pintu rumah. Menjadi juga planning kami mahu kenakan dia. *Ketawa*

Oklah, Cerita semalam sudah aku kongsikan hari ini. Aku mahu menyambung kerja-kerja ofis yang aku tinggalkan semalam. Bos memang cemburu dengan ke'relaks'an aku kelmarin. Tidak mengapa wahai majikanku,besok aku cuti lagi... *ketawa besar*
jue: Kenangan datang tanpa diduga, sama ada ia manis seperti madu atau pahit umpama hempedu. namun apa yang pasti kita gerapkan kenangan itu sebagai batu loncatan untuk kita meneruskan hidup. Tahniah buat Encik Tunang atas konvo baru-baru ini 

-xoxo-

Wednesday, November 7, 2012

Hijrah Menuju Allah.

Alhamdulillah..sudah banyak sahabat dan sahabiah aku yang mengalami perubahan dalam hidup mereka. mereka kini lebih ke arah penghijrahan yang baik. Syukur sangat. aku suka melihat perubahan itu dan aku berdoa aku juga berada di kalangan mereka semua.  Dulu aku bertudung labuh dan berjubah, tetapi apa yang berlaku ketika itu kerana aku belajar di Kolej Islam. Kolej ini mewajibkan siswinya memakai pakaian yang menutup aurat. Hanya Tudung Labuh dan Jubah sahaja. dan aku tidak kisah dengan peraturan yang ketat itu. mungkin kerana aku sudah biasa atau aku amat suka dengan suasana Islamik di sana.lagipun, aku sudah di didik memakai tudung labuh sejak sekolah menengah lagi.

sekarang apa yang aku kesalkan ialah aku tidak lagi memakai tudung labuh dan jubah sekarang. kerana terpengaruh dengan orang sekeliling dan kitaran hidup yang berbeza-beza, aku lebih senang memakai sekadar menutup aurat. orang kata, yang biasa-biasa saja, asal sedap mata memandang.

kenapa aku tiba-tiba sahaja menulis entry begini?
ya. kerana pagi tadi, terdetik hati aku untuk singgah ke blog seorang adik ni. Ifa Zulaikha (bukan nama sebenar).

Dia seorang gadis manis yang tinggi lampai. Dulu, semasa mula-mula aku diperkenalkan kepada keluarga tunang aku, rupa aku dikatakan sama dengan muka gadis ini. *gelak sendiri* serupakah? Bagi aku tidak, gadis ini lebih manis dan comel. Aku suka tengok gaya manjanya dan selalu juga membaca penulisannya di blog dia sendiri. oh ya, dia ada cerpen hasil ideanya sendiri, tetapi aku lupa apa tajuknya. tidak mengapa, apa yang penting dia memang ada bakat menulis. opppss, sebelum aku lupa, gadis ini adalah anak buah tunang aku yang tinggal di Labuan. ^_^

 dia kini sedang mengalami perubahan yang baik. Alhamdulillah...sweet sangat... dari segi penulisan dan pemakaiannya, sudah banyak yang berubah. emmm...kalau aku hendak jelaskan tentang dia di sini, aku rasa berjela-jela panjangnya nanti. Lebih baik kalian sendiri melawat blog beliau yang aku sudah link sebelah atas tadi.dan kalian sendiri membaca dan mengikuti perkembangan gadis itu.

baiklah bila sebut tentang HIJRAH ini, aku teringat dengan satu lagu yang bertajuk HIJRAH MENUJU ALLAH yang dinyanyikan oleh kumpulan Devotees. Lagu ini aku sudah lama meminatinya sejak diploma dulu. Lagu ini juga aku dedikasikan pada semua yang mahu berubah ke arah lebih baik. InsyaAllah. Jom dengar!

Bulat nian tekadmu
Dalan hijrahmu itu
Allah nanti kan bersama
Tempuh jalan yang di-Redhai

Andai rasa diri lemah
Di perjalanan hijrahmu
Sendirian tiada mampu
Mohonlah pada Tuhanmu

Hijrah ini memang susah
Hijrah ini memang payah
Hijrah ini menuju Allah
Di hujungnya hasanah

 Hijrahmu menuju Allah
Ia sunnah para nabi
Para Solihin dan muttaqin
Kembara hati menuju Ilahi
-Devotees-


jue: Manusia tidak perlu menunggu hidayah Allah untuk berubah, tetapi berusaha dan paksakan diri untuk berhijrah ke arah lebih baik. bak kata Ustaz AI:-

Bertudunglah walaupun keadaan terpaksa, solatlah walaupun keadaan terpaksa .. Puasalah walau keadaan terpaksa, Kerana kewajiban itu memang kadang kala sifatnya terpaksa .. Dari keterpaksaan itu perlahan-lahan kita akan menemukan hikmah dan pada akhirnya hati pun menjadi ikhlas untuk beribadah kepadaNya~

Jika harus menunggu keikhlasan hati lebih dulu untuk beribadah, sampai bila nak menunggu?? umur kita pun belum tentu panjang ..

Hidayah bukan untuk ditunggu, melainkan dicari.....InsyaALLAH ~ Ia ibarat makanan, jika tidak disuap, manakan ia masuk ke mulut.. - kata2 yg berharga buat semua yang bnama insan..

Monday, November 5, 2012

Marah.



Marah adalah syaitan. Marah juga ibarat api, makin disimbah minyak, makin ia menyala. Marah adalah racun hati, perosak segala emosi. Dan Marah yang terkawal lebih berhati-hati, malah marah yang tidak terkawal adalah bahaya. Bahaya pada diri. Bahaya pada orang sekeliling.
Namun marah lemah pada kuatnya jiwa, mantapnya iman. Cair pada hati yang sabar, tenggelam dalam jernihnya air wuduk. Hilangnya ia dalam lafaz Astaghfirullahalazim dan laillahaillallah….
“Janganlah marah, nanti cepat tua”
“aku memang sudah semakin tua pun”
“tetapi ada yang umurnya tua wajahnya muda”
“mana mungkin?bagaimana?”
“Kerna mereka gah melawan amarah”
 “mereka yang kuat adalah mereka yang menahan amarah”
*DIAM*
Jue: entry ini sudah lama aku tulis, cuma baru hari ini aku publish...tiada kaitan pada sesiapa....