Wednesday, January 16, 2013

Syukur.

Dari Allah kita datang, kepada Allah jua kita kembali...

Assallamualaikum...

Hari ini, genap seminggu dari kejadian rumah aku terbakar di kampung. Memang tidak ku sangka, ujian berat begini yang diberikan oleh Allah kepada keluarga aku. tapi anehnya, aku mudah pasrah dan redha untuk menerimanya. cuma apa yang aku terkilan adalah, banyak barang yang musnah dan hangus akibat kejadian kebakaran tersebut...barang yang penuh dengan kenangan kami sekeluarga. kalau aku senaraikan satu persatu barang-barang itu, entah bila entry ini sampai ke noktahnya. orang cakap, barang yang hilang boleh diganti tapi yang penting nyawa keluarga aku selamat.. yes, agree. itu yang aku harapkan. Alhamdulillah Allah masih melindungi keluarga aku. Syukur.

Setiap dugaan itu pasti ada sebab dan hikmah. sama ada kita sedar atau tidak. kata pakcik Ahmad (abang mak aku):-

"sebenarnya kamu diuji oleh Allah s.w.t kerana Allah sayang hamba2NYA...ALLAH mahu manusia sedar bahawa tidak selamanya hidup kita senang, kerana susah itu pasti datang. ALLAH mahu kita berubah ke arah yang lebih baik. ALLAH mahu memberi kita peluang untuk memperbaiki keimanan dan ketaqwaan kita kepadaNYA. sepatutnya kamu bersyukur kerana kamu dipilih antara yang terpilih. dan mungkin ini juga, kifarah atas dosa-dosa yang kamu pernah lakukan, maka bertaubatlah."

mengalir air mata aku apabila mndengarnya.Ya Allah, Syukur Ya Rabb...mungkin kesan dari kejadian ini, hidup aku lebih bermakna dan bermatlamat....

No comments:

Post a Comment

DOA buat SAHABAT

Orang tua selalu pesan, jangan kerana kita susah, kita menutup mata daripada melihat kesusahan orang lain. Hari ni seorang kenalan jatuh s...