Friday, February 8, 2013

Martabak Maggi made in home~

Assallamualaikum readers~

ari ni nak share martabak megi yang aku buat semalam...aku belajar ni pun daripada besfren yang sama2 belajar kat KUIS dulu..kak MIZA..masa tu aku pernah ikut dia balik rumah dia kat skudai, Johor. Yela, orang sume balik kampung  tapi aku ni terperap dalam asrama. orang jauhlah katakan. so, kak miza ajak aku balik rumah die..hehehehe..

aku ingat lagi, time tu kak miza masak untuk sarapan pagi ke minum petang (tak pasti) , aku tanya pe mende dia masak tu.. dia jawab 'martabak megi' ...1st time  aku dengar dan makan tau..'pas tu dia jawab, 'ala, xkan x tengok iklan megi dalam tv tu..kan ade si velvet jadi duta megi'..."ooooo, yg tu ke kak?" hehehehe..nampak beno aku tak tau...tapi oooooo kan jela...

dari situlah aku mula belajar martabak megi..sedap tau kak miza buat..so, bila aku dah balik rumah , aku praktikkan balik apa yang kak miza ajar..1st time buat, adik aku cakap aku buat sedap wei...kembang kempis aku..dah tu, asal aku balik cuti jer, dorang mesti request nak makan martabak megi..last2, aku ajar dorang caner nak buat sampailah adik2 aku pandai buat sendiri martabak tu...kan senang...

okay aku nak share resepi aku sendiri la yer....


*sebungkus maggi perisa kari
*2 biji telur-
*sosej (boleh juga dengan ayam atau daging) - korang hiris ikut suka ati la.tapi aku buat kecik2 jer.
*sayur campur (cmpuran lobak, kacang peas & jagung tu) -takder mende ni pun takper..ni aku saje2     nak bagi sedap...
*bawang besar - dihiris
*cili besar (merah) -dihiris kecil


p/s : sebelum campurkan semua, sosej ,cili dan sayur campur tu aku tumis dulu, sampai yakin dah masak dan lembut barulah aku campurkan.


Cara2 nya:
 1. Rendam maggi dengan air panas sehingga lembut, then toskan.
 2. Pukul telur dengan perencah maggi. 
 3. Masukkan bahan2 yang dah tumis tadi tu (sosej, cili merah dan sayur campur)
 4. Panaskan minyak dalam pan. (boleh pakai kuali bulat atau periuk ajaib)
 5. Masukkan adunan dan ratakan supaya ia nampak cantik dan semua bahagian masak serentak.          Sentiasa gunakan api yg kecil sehingga masak. 
 6. Dah nampak garing on one side, bolehla terbalikkan to another side. 
 7. Angkat, potong2, and serve dgn chilli sauce, makan panas2. 

taadddaaaaa.....dah siap....yeahhh..




Tunang aku suka makan martabak megi ni tau..nak amik ati tunang ni kena mula dari masakan kita juga..hahahha...so asal jer dia suh aku buat, aku buat la yang sedap kaw kaw kebabom punya...kih kih kih..

okay, ada jgk orng tanya aku, kalu buat martabak megi kena perisa kari je ke? so far, aku selalu pakai megi perisa kari tak pernah lagi perisa yang lain...korang cubalah buat..nanti share ngan aku pula yer...manalah tahu lagi sedaaaappp...

orite..jumpa lagi..bye~

No comments:

Post a Comment

DOA buat SAHABAT

Orang tua selalu pesan, jangan kerana kita susah, kita menutup mata daripada melihat kesusahan orang lain. Hari ni seorang kenalan jatuh s...