Followers

Wednesday, November 21, 2012

Ada juga Manusia Begini?

"pelik betul aku dengan orang -orang kita ini, sibuk mahu memboikot barang Israellah, post status #save Gaza dekat facebook dan twitterlah, bukannya mereka yang berperang di sana pun"

"wei, itu sebab mereka supportlah."

itulah perbualan yang aku dengar semalam antara dua orang member aku. terus terang aku katakan, memang aku ada rasa panas sikit dengan statement yang dibuat oleh seorang member aku itu. Ya Tuhan, betapa ceteknya pengetahuan dia. selama ini aku respect dengan kau sebab kau punya sijil ijazah hasil dari tanaman kau selama 3 tahun, akan tetapi bila sahaja aku dengar ayat-ayat kau yang aku kira seperti ayat orang yang tidak berilmu, hilang segala respect aku pada kau, tahu? tetapi akan daya, aku hanya mampu mendengar saja perbualan mereka dek kerana aku mengalami keletihan dan kekeliruan akibat baru bangun tidur. kalau ikutkan hati, mahu saja aku menyampuk perbualan mereka itu.

bukan aku hendak memalukan kau atau mengutuk cakap kau semalam dekat sini. kalau boleh aku tidak mahu kau semakin tenggelam dengan perkara-perkara sebegini. Ya, aku akui kita orang Islam di muka bumi Malaysia yang aman damai ini tidak mampu untuk menyertakan diri dalam peperangan Israel terhadap orang -orang Gaza di sana. tetapi sebagai saudara seIslam, kita punya rasa tanggungjawab untuk membantu saudara kita di sana. biarpun tidak secara zahir, cukuplah kita menggunakan secara batin sama ada mendoakan mereka, memboikot barangan Israel dan membantu atau menyumbangkan makanan,duit atau sebagainya.

cuba kau letakkan diri kau berada dalam mereka yang diserang dan diperangi? apa yang kau mahu jawab pada dunia? minta tolong? dan pada masa yang sama, ada pula manusia yang berfikiran cetek macam kau di luar sana,aduh tidakkah kau terfikir?tidakkah kau terasa kesal atas sikap manusia seperti itu? sedangkan mereka seagama dengan kau? 

aku bukanlah manusia baik yang mahu mengagung2kan diri kononya aku ini orang Islam sejati? sedangkan aku juga sedar, aku juga banyak kali membuat dosa dan alpa. Tetapi, aku juga punya perasaan seorang Islam, yang mahu membantu mendoakan penduduk Gaza di sana. dan suka hati aku lah mahu berkongsi rasa-rasa itu dalam facebook atau twitter atau blog ini. takkan kau tidak ada rasa tanggungjawab itu? kadang-kadang geram juga bila aku memikirkan, kau solat tapi pada yang sama kau tidak mendoakan kesejahteraan umat Islam di dunia ini. Maafkan aku bila berkata begini, tapi bagi aku kau memang mementingkan diri sendiri.

ah, lantaklah apa yang kau fikir dan tindakan kau selepas kau membaca entry ini. (itu pun kalau kau pernah baca blog ini). apa yang penting aku mahu kau tahu, kita sebagai orang Islam (walaupun pada dasarnya, bukanlah orang ALIM) perlu ada kewajipan membantu saudara Islam. Al-Quran Al-Karim sendiri ada menyebut tentang umat Islam perlu bersatu padu. kalau tidak silap aku dalam surah Al-Imran ayat 103 yang bermaksud:

FIRMAN Allah bermaksud: “Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dulu berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu ketika jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu daripada neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat keterangan-Nya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayah-Nya.” (Surah Ali Imran, ayat 103)

dari ayat tersebut kita sudah boleh simpulkan bahawa persaudaraan Islam antara tonggak terpenting yang menyumbang ke arah kecemerlangan ummah. Jadi, apa tindakan kau sebagai orang Islam? jangan hanya tahu berkata-kata itu ini andai kau tidak tahu apa2. Nah, masa ini aku mahu kau tahu.

memang aku panas, sebab aku memang tidak suka dengan sikap kau yang suka sangat menyangkal setiap bait pandangan orang. adakah kau anggap diri kau itu wikipedia????? selama ini aku diam dan tidak mahu melawan kata-kata kau sebab aku hormat prinsip persahabatan antara kau dengan si Dia. namun aku pasti, satu hari nanti , pasti aku balas juga andai kau sudah melampaui batas berperangai sebegitu.

lagi satu, Obama menyokong peperangan Israel pada palestin???? mana kau dapat statement sebegitu? sedangkan baru sahaja satu kenyataan keluar dari berita menyatakan bahawa Obama akan berusaha mahu memberhentikan peperang kejam itu. Cuba kau kaji hidup sang Obama kerana aku mahu kau tahu bahawa sebahagian sejarah hidup Obama pernah membesar di kalangan orang Islam dan dia sendiri mengiktirafkan agama islam adalah sebahagian dari Amerika. dan yang lebih membanggakan lagi, Kongres Amerika mempunyai 2 orang yang beragama Islam. sedangkan Presiden Amerika itu pun ada kesedaran mahu membantu orang-orang gaza, apatah lagi diri kau. kau ada? -sumber klik sini

walaupun sejuta alasan yang kau berikan, aku tetap dengan prinsip aku? :p

apa salahnya kita boikot barangan Israel? dengan tindakan sebegini, kita boleh membantu dan memerangi orang Israel secara rohaniah. antaranya,  

Contoh-contoh kejayan:- 
  1. Supermarket Sainsburry di Mesir ditutup
  2. Penerbangan Trans World America (TWA) bangkrup dan tutup
  3. Kempen boikot produk Amerika di Negara-negara Arab mengakibatkan kerugian sebanyak 40%
  4. Mc Donalds dan KFC antara yang parah.Rujuk disini:
  5.  Syarikat Coca Cola Malaysia bimbang kesan boikot.Rujuk disini:
  6.  Petani Israel rugi besar akibat boikot.Rujuk disini:

Catatan: Rujuk semua website-website atau blog-blog yang banyak menyiarkan isu Palestin bagi mendapatkan maklumat atau fakta-fakta kejayaan boikot dalam pelbagai produk-produk lain lagi. InsyaAllah, ada disitu.
 
Bahkan, media massa seperti The Friends of Al-Aqsa, Inovative Minds, Eramuslim.com dan The Washington Post turut memetik laporan Amerika yang menyatakan bahawa boikot produk Amerika di Negara-negara Arab menyebabkan kerugian sebanyak 40% pada 2 bulan terakhir ini. Namun, yang paling penting, ekonomi Amerika jatuh agak teruk dan memberi kesan kepada Israel yang menerima dana dari Amerika.

hah amik kau...bila aku dah keluarkan dali-dalil dan bukti-bukti aku, apa lagi yang kau mahu sangkalkan? kalau kau memang serba tahu, buktikan segalanya!!!!

Jue: ish kadang-kadang benci diri sendiri juga kerana membiarkan kau terus dengan sikap kau begitu!



2 comments:

  1. sokong dengan post ini, manusia sekrang semakin pentingkan diri...berfikiran cetek dan kurang mahu majukan diri.... dunia semakin mahu kiamat. thanks for sharing..

    ReplyDelete
  2. Budak tu tak arif sangat isu dunia skrg ni kot..yg penting hidup die slumber je tak kena kacau olh spa2..tpi kdg2 kena selalu beri peingtan ngn bdak mcm tu...nice shoot for this entry... :)

    ReplyDelete